11 יוני 2009

סוכרתיים ומערכת הבריאות

שלום לכולם

בעבר כתבתי פוסט המסביר את שיטת החישוב של מספר יחידות אינסולין קצרצר טווח לקחת לפני הארוחה.
היום החלטתי לשתף אותכם בחויותי שהיו לי בשיחת טלפון, שערכתי עם סוכרתית. מספר שנים היא טופלה בכדורים ובעיקר בגלל הכחשה, היתה לא מאוזנת לחלוטין. לפני מספר שנים ולאחר מספר סיבוכים, החליטה לקחת אחריות על בריאותה והרופא העביר אותה לאינסולין -NOVOMIX. היא סבלה רבות מהיפויים והיפרים ולא הצליחה להגיע לאיזון. לאחר שהתיאשה מהטיפול שקיבלה, הלכה באופן פרטי לאחד ממומחי הסוכרת, שיעץ לה לעבור ללבמיר ונובורפיד אך לא התיחס למינונים. היא לא סיפרה לרופא המשפחה על היעוץ שעברה, אלא רק סיפרה לו ששמעה מחברה שלבמיר ונובורפיד עזרו לה להתאזן. רופא המשפחה סרב לטיפול ורק לאחר שהיא גייסה עזרה חיצונית נוספת הוא העביר אותה לטיפול המומלץ. לא ברור לי בדיוק למה, אך היא שוב הוחזרה ל-NOVOMIX ולאחר שוב ללבמיר. החלק העצוב של הסיפור הוא שההנחיות לגבי נובורפיד היו:
אם רמת הסוכר שלך עד 150 תזריקי 3 יחידות, אם רמת הסוכר שלך בין 150ל-200 תזריקי 6 יחידות, אם רמת הסוכר שלך מעל 200 תזריקי 8 יחידות - מודה באשמה: אינני זוכרת בדיוק את הערכים והכמויות. בתשובתו לשאלתה מה השינויים בהתיחס למה שהיא אוכלת הוא טען שאין שום קשר בין הכמות המוזרקת למה שהיא אוכלת.

היא פנתה לדיאטנית שבסניף קופת החולים וזו טענה שיש קשר ובנתה לה תפריט עם חישוב פחמימות לארוחה, ומספר יחידות להזרקה. כמובן שלא נאמר דבר על יחידות לתיקון. עד פה, כבר שיפור ניכר. ופה הגענו לנושא העצוב הבא:
כאשר היא חישבה לה כמה פחמימות היא אוכלת בארוחה היא חישבה:
בוקר: סלט ירקות (פחמימה), 3 פרוסות לחם קל (2 פחמימות)
ערב: סלט (פחמימה), שתי פרוסות לחם רגיל (2 פחמימות), שליש גביע גבינה (פחמימה), ביצה או יוגורט או חומוס (פחמימה)
ולכל מי שעדין לא הבין, אסביר למה זה עצוב:
3 פרוסות לחם קל = פחמימה וחצי ולא שתי פחמימות
רק כמות גדולה מאד (כשלוש כוסות) של סלט ירקות יחשב כפחמימה. בכל מקרה יש להתחיל ללא ספירת פחמימות ולראות האם יש צורך. סלט המכיל תפו"א שלם או שלושה גזרים יחשב כפחמימה בכל מקרה.
גבינה אינה פחמימה, ביצה אינה פחמימה ושני אלו אינם שקולים לחומוס שבהתאם לכמותו יש לספור זאת כפחמימה. חצי כוס גרגירי חומוס = פחמימה. בכף חומוס למריחה אין הרבה גרגירי חומוס.

חבל לי לשמוע שזה המצב בחוץ ועם זה אנשים מתמודדים. כמובן שאותה אישה החליטה להגיע אלי לאימון איש לסוכרת ולקבל ליווי טלפוני צמוד עד שתלמד לספור פחמימות, לתקן כהלכה וכדומה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה