15 אוגוסט 2009

סוכרת הריון - כמה לא ידעו פעם

כבר סיפרתי לכם על כמה חוסר ידע, הבנה, ואמצעים היו כשאובחנתי כסוכרתית בגיל 14. אתמול הביאה לי בתי ספר מתנה "לחיות עם סוכרת". מאד הופתעתי מאחר שהספר הודפס בארץ בשנת 1975 וכזה צבעו. "אבל לא ידעו אז כלום" אמרתי לה והיא הוסיפה "זה כל הכייף. לקרוא מה כתבו אז". ניסיתי לחפש באינטרנט מתי הספר הודפס באנגלית אך מצאתי תאריכים שונים כולל שנת 1962. מה שבטוח שאם זה הודפס בארץ בשנת 1975, הספר תאם לידע שהיה אז.
היום התחלתי לקרוא את הספר והגעתי להסבר על הגורמים לסוכרת. מסופר כי מחקר שנערך בשנת 1949 מראה כי "הפגיעות המוגברת של נשים נשואות יוחסה לעובדה שמשקלן עולה לעיתים קרובות יתר על המידה בזמן ההריון ואחריו"....."גורם נוסף בפגיעות לסוכרת הוא מימדי התינוק שילדה האישה"..."ככל שיגדל התינוק, כן תגדל הסבירות שהאם תחלה בסוכרת. אשה היולדת תינוק שמשקלו 4.5 קילו או יותר היא בעלת סיכוי של למעלה מ-75% לחלות במחלת הסוכרת".
אין ספק שסטטיסטיקה הם ידעו כבר אז למרות שעדין לא ידעו על סוכרת הריון. אומנם תינוקות גדולים מעידים על סוכרת הריון. היום מבינים ויודעים שהתינוקות הגדולים הם התוצאה של סוכרת הריון ושיש לטפל בסוכרת הריון כדי שההריון יסתיים בהצלחה ושהילוד יוולד בריא. היום גם יש אמצעים לראות שהעובר גדול לפני שהוא נולד ואמנם אחד הסימנים לאיבחון סוכרת הריון הוא גודל העובר (כמובן שהוא אינו מספיק). מה שבטוח זה שלא היו הרבה אימהות חד הוריות...
ומה יודעים היום?
מה הקשר בין סוכרת הריון לתינוקות גדולים?
גלוקוז עובר דרך השיליה. כלומר אם רמת הוכר של האישה ההרה גבוהה, הרבה גלוקוז יעבור לעובר והוא יהיה גדול מעל המידה.
למה חשוב שאינסולין לא עובר דרך השיליה כמו הגלוקוז?
אינסולין אינו עובר דרך השיליה ולבלב העובר מייצר אינסולין בעצמו. לכן יש להקפיד על רמת הסוכר בשבועות האחרונים של ההריון ובעיקר לפני הלידה. אם רמת הסוכר של האישה ההרה גבוהה, הלבלב של העובר יתרגל להפריש הרבה אינסולין ולאחר הלידה הוא עלול לסבול מנפילת סוכר. לכן עוקבים אחרי הרך הילוד לאחר סוכרת הריון, ובודקים את דמו מספר פעמים ביממה שלאחר הלידה.
מה הקשר בין סוכרת הריונית לסיכון לחלות בסוכרת בעתיד?
בזמן ההריון השיליה מפרישה הורמונים נוגדי אינסולין שמחריפים את תנגודת האינסולין שהייתה תת קלינית אצל האישה ההרה לפני ההריון. כלומר, ההריון הפך תנגודת אינסולין תת קלינית לקלינית. לכן חשוב לשנות את אורח החיים בזמן ההריון וגם לאחריו כדי לשפר את תנגודת האינסולין.

בהמשך אכתוב עוד על סוכרת הריון וכן אספר על קוריוזים שקראתי בספר.

איריס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה