12 יולי 2009

אינסולין או כדורים

לאחררונה שוב הועלו במספר פורומים נושאים הדנים בנושאים כגון "מה עדיף - כדורים או אינסולין" או "מתי כדאי לעבור לאינסולין" וכדומה.
אין ספק שהמעבר לאינסולין מעצים אצל הסוכרתיים בעיות נפשיות רבות הגוררות התנגדויות. לצערי, גם הרופאים עייפים מהתנגדויות אלו ופעמים רבות הם חוששים להציע את האפשרות.
אינסולין בעבר היה הרבה פחות נוח לשימוש: אכלו בשביל האינסולין ולא הזריקו אינסולין בשביל האוכל, אמצעי ההזרקה היו פחות נוחים ופחוט סימפטיים (לשאוב אינסולין לתוך מזרק ולהוציא בועות אויר, מחטים יותר גדולות) וכדומה. בציבור הצטיירה הדעה כי מי שמגיע לאינסולין "הלך עליו". היום יש אינסולין אנאלוגי המעניק איכות חיים ועוד סוגים אחרים היכולים לחסוך הזרקות ולהתאים יותר לאופיים של האנשים. גם אמצעי ההזרקה הישתפרו בהרבה והיום אין צורך לשאוב אינסולין וכדומה. אפשר להחזיק את עט האינסולין בתיק ולהשתמש בו בשעת הצורך.
ובכן, למה כדאי להעדיף אינסולין ולא לפחד מפניו? בתקופה הראשונה של איבחון המחלה, הלבלב עודנו מתפקד ומפריש אינסולין. לפעמים אין הוא מפריש את הכמות המספקת ולפעמים בגלל תנגודת אינסולין גבוהה (קולטני האינסולין שבתאים אינם מתפקדים כראוי) הוא מפריש עוד ןעוד אינסולין כדי לבצע את עבודתו (העברת הגלוקוז מהדם לתאים). בגלל עבודתו המאומצת של הלבלב הוא יפסיק לתפקד בסופו של דבר והכדורים לא יספיקו לעזור. מעבר מוקדם לאינסולין משמר את הלבלב ואם הלבלב עודו מתפקד, שימוש באינסולין ארוך טווח יכול להספיק ואין צורך בסוג נוסף. אם עוברים לאינסולין כאשר הלבלב אינו מפריש מספיק אינסולין או בכלל לא, יש צורך או באינסולין ארוך טווח + אינסולין קצרצר טווח או בסוגים אחרים מסוג MIX.
היתרון הגדול מכולם הוא השיפור באיכות החיים: אפשר לאכול דברים שהיו אסורים בזמן השימוש בכדורים מאחר ורמת הסוכר היתה גבוהה לאחר אכילתם או לשנות את כמותם (יותר או פחות). הדבר אפשרי מאחר שאו שהלבלב מגבה את האינסולין הארוך טווח או שמשתמשים גם באינסולין קצרצר טווח ואותו אפשר לשנות בהתאם לכמות הנאכלת.
היו ששאלו אותי למה אם משתמשים רק באינסולין ארוך טווח הלבלב מגבה את האינסולין ואין זה קורה כשמשתמשים בכדורים. לשם כם יש להבין יותר על תפקוד האינסולין בגוף. אצל אדם בריא הלבלב מפריש מעט אינסולין כל הזמן ויותר אינסולין לאחר אכילת פחמימות. כלומר, הלבלב כל הזמן עובד - לפעמים פחות ולפעמים יותר. השימוש באינסולין ארוך טווח, מאפשר ללבלב לנוח ברוב שעות היממה, אלא אם כן לאחר ארוחת פחמימות. לכן, הוא מסוגל לגבות את האינסולין הארוך טווח המוזרק.
ואם כל הנאמר אינו מספיק, יש לזכור כי האינסולן טבעי בניגוד לכדורים המכילים חומרים כימיים ולכן יש להם תופעות לואי כמו בחילות וכאבי בטן.

להזכירכם, ניתן להרשם לקבלת עידכוני הבלוג במייל

איריס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה