30 דצמבר 2008

התפתחות האינסולין

בתקופה האחרונה היו לי מספר מפגשים עם אנשים עם סוכרת ועם הורים לילדים עם סוכרת. פעמים רבות שמעתי את הטענה "איך זה יכול להיות שעדין לא מצאו מרפא לסוכרת?". יש המחמירים וטענים כי חברות התרופות מונעות זאת כדי להמשיך ולהרוויח. לי אישית, קשה לקבל טענות אלו מאחר וב-34 שנותי כמתוקה איכות חיי השתנתה לבלי הכר.

אני זוכרת סוגים שונים של אינסולין בשנים אלו ואני בטוחה שיש כאלו שאף זוכרים יותר:
1. אינסולין שהופק מלבלב של חזיר
2. אינסולין הומאני (הומולין)
3. אינסולין אנאלוגי

אני רוצה לספר לכם היום על התפתחות האינסולין, שהוא סיפור מעניין בפני עצמו, וחשוב לכולנו כדי להבין כמה השתפרו חיי הסוכרתיים ב-100 שנה.

האינסולין התגלה ע"י בנטינג ובסט בשנת 1921 כשהצליח להפיק אינסולין מאיי לנגרהנס. האינסולין הופק מלבלבים של בני בקר שנאספו במשחטות שבסביבה. בינואר 1922 הוזרק הנוזל שהופק לראשונה על הסוכרתי הראשון - הילד הסוכרתי ליאונרד תומפסון. האינסולין היה סמיך ומכאיב והזרקתו היתה כרוכה בכאבים רבים אך הביאה לשיפור גדול במצבו של הילד.

צד שמאל של התמונה היא של הילד לפני הטיפול וצד ימין של התמונה היא של הילד לאחר הטיפול. אין ספק שהשיפור בולט ביותר.

בשנת 1923 זכו בנטינג ושותפו למחקר פרופ' מקלאוד בפרס נובל. כך הפך האינסולין לתרופה שהצילה חייהם של סוכרתיים רבים.

הסוג הראשון של אינסולין שאני השתמשתי בו היה קצת יותר מסונתז מזה, אינסולין שהופק מלבלב של חזיר. היתה רק זריקה אחת ל-24 שעות (ממש, ממש, ממש לא כמו לבמיר ולנטוס של ימינו) וההשפעה על רמת הסוכר היתה משתנה הרבה במשך היום, מה שהיה גורם להרבה היפואים והיפרים. (מזל שלא היו גלוקומטרים, ולא ידענו עד כמה אנחנו לא מאוזנים...)

בשנת 1975 הצליחו לפתח את האינסולין ההומאני, שהיה זהה למבנה המולקולרי של אינסולין האדם. בעזרתו ניתן היה לשלוט ביתר קלות ברמות הסוכר, מכפי שהיה באינסולין שהופק מחיות. מחקרים רבים במבנה חלבונים ובעיקר חלבון האינסולין הביאו לכך שבשנת 1978 יוצר האינסולין באמצעות ביוטכנולוגיה וההנדסה הגנטית. בכך נפתרה בעיית המחסור באינסולין וכן איכות האינסולין שהופק עד כה.

אני זוכרת את המעבר לאינסולין הומאני, בהתחלה זריקה אחת ואחר כך שתי זריקות. פעם ראשונה אפשר היה לתת כמות שונה של אינסולין ליום וללילה. עד אז הסוכר היה או גבוה ביום או נמוך בלילה. אבל עדיין היה צריך להתאים את האוכל לפיקים בפעילות האינסולין.

בשנת 1996 נתן ה-ADA (אירגון התרופות האמריקאי) אישור לאינסולין האנאלוגי הראשון ה-Lispro. מאחר ואינסולין אנאלוגי מיוצר בהנדסה גנטית, ניתן ליצור סוגי אינסולין שונים כדי להתאימם לצרכים שונים (זמן תחילת הפעילות, משך הפעילות, זמן שיא וכדומה) ע"י שינוי במבנה שלהם.

ישר אחי שעברתי לאינסולין לנטוס (אנאלוגי) נסעתי לטיול בפראג. ביום הראשון, בשעה שלוש, שמתי לב שעדיין לא אכלתי צהריים, שעד עכשיו הייתי חייבת לאכול עד 12 בגלל האינסולין. פתאום הרגשתי שאני חופשייה

בעצם, אפשר לסכם את כל ההתקדמות כך: בעבר היה צריך להתאים את סדר היום לפעילות האינסולין ואילו היום, ניתן להתאים את סוג האינסולין לסדר היום.

אין ספק שב-30 השנה האחרונות, מאז האינסולין ההומאני ועד היום האינסולין עבר דרך רצינית וכך גם איכות חיינו. מי יתן והצעד הבא יעשה מהר יותר וגדול אף יותר. שערו בנפשכם איך תראה איכות חיינו אם יגיעו לאינסולין חכם שפועל רק כשרמת הסוכר בדם עולה מעל רמה מסוימת. כמה נפילות סוכר יחסכו מעם המתוקים?
אם אינכם משתמשים באינסולין - כיף לכם.
אם אמרו לכם שאתם צריכים ואתם מפחדים - חבל. איכות החיים שלכם תשתפר.

אם אתם יודעים כמה פחמימות אתם צריכים לאכול או
אם אתם משתשמים באינסולין מהיר ורק צריכים לדעת מה גודל המנה
חוברת המתכונים החינמית באתר שלי - בדיוק בשבילכם.

חוברת המתכונים כוללת מתכונים שאוהבים (כולל עוגות).
כל מתכון כולל את כמות הפחמימות במתכון ובמנה.

להורדת חוברת המתכונים החינמית לחצו כאן.

להתראות ובתאבון
איריס

2 תגובות:

  1. מדהים כמה שזה נכון, עם לנטוס, סדר היום שלי כ"ך נוח וגמיש וכמעט לא תלוי אינסולין
    אני אוכלת מתי שבא לי ואפילו אם שכחתי- זה לא נורא...

    השבמחק
  2. גם אצלי זה ככה, הלנטוס שחרר אותי מההגבלה הנוראית הזאת בשעות...כיף גדול.

    השבמחק