01 פברואר 2014

מאמן סוכרת , מלווה לאנשים עם בעיות סוכר - למה?

מאמנת סוכרת , מלווה לאנשים עם בעיות סוכר - למה זה טוב?

מהו אימון אישי לסוכרת?


אימון אישי לסוכרת הינו מגמה חדשה התופסת תאוצה בעולם. מטרתו לעזור לסוכרתי להחזיר את השליטה לחייו הכוללת את איזון הסוכרת תוך שיפור איכות חייו ויכולתו והשגת יעדיו האישיים.
האימון הוא החוליה המקשרת בין הרופא והדיאטנית ולכן אינו מהוה תחליף לטיפול הרפואי. מטרתו לסייע ללקוח ליישם את הוראות הצוות המטפל בצורה הטובה ביותר והמתאימה ביותר לאופיו ואורח חייו ולשפר את יכולתו של המתאמן להתמודד עם ההשלכות השונות של המחלה והטיפול הרפואי תוך שמירה על איכות חייו. האימון כולל הדרכה אודות המצב הבריאותי, הטיפול הרפואי והבנה כיצד לעבור את תהליך האיזון.
האימון מתאים למאפייני הלקוח: גילו, מצבו אישי, סדר יומו, תחום עיסוקו, מצבו הרפואי וכד' ומקנה לו את היכולות להציב מטרות רפואיות מדידות וברות השגה.
באמצעות יכולות אלו תשתפר איכות החיים של הלקוח הן מהבחינה הרפואית והן מהבחינה האישית.

המצב הקיים

סוכרתי או טרום-סוכרתי, סובלים הן מההיבטים הפיזיים של הסוכרת עצמה והן מבעיות נפשיות ומעשיות של ההתמודדות עם מצבם החדש. הדבר נובע בעיקר ממחסור בזמן של הצוות הרפואי המטפל. הצוות הרפואי הכולל רופא, דיאטנית ואחות המתמחים בטיפול בסוכרת על כל שלביה וסיבוכיה. הצוות הרפואי מוגבל בזמן ולכן המטופל מקבל הוראות ללקיחת התרופות שניתנו לו ועוד כללי דיאטה. כאשר המטופל מגיע לרופא המטפל בתחילה, קשה לו לעכל ולהפנים את כל המידע המועבר אליו. המידע מועבר בצורה מקצועית ביותר, אך המטופל אינו מסוגל לקלוט זאת מאחר והזמן קצר. הן בפגישה הראשונה והן בהמשך, המטופל חסר את הידע כיצד לשלב בצורה יעילה וטובה את כל ההוראות שהוא קיבל עם אורח חייו המסובך גם כך – עבודה, בית, ילדים, לחצים נפשיים, לימודים, בעיות פרנסה וכדומה. רגשותיו עלולים להרע את המצב עוד יותר בגלל הלחץ הנפשי בו הוא שרוי.

תמונת העתיד

הסיבה שאימון אישי משתלב היטב בטיפול בסוכרת היא, שקל יותר להתמודד עם כל מצב מתוך תקוה ולא מתוך פחד. בעוד הצוותים הרפואיים והתקשורת מרבים לדבר על סיבוכי המחלה, האימון האישי מתמקד בהצלחות ובעתיד. כאשר המתאמן מטפח שאיפות לעתיד, קל לו יותר למלא את הוראות הצוות הרפואי כדי להגיע בבריאות מיטבית לעתיד לו הוא שואף. כמו בכל אימון אישי, נבנת תוכנית מפורטת המתאימה לכל מתאמן באופן אישי. כמו כן, האימון כולל גם חיזוק האמונה והביטחון של המתאמן ביכולתו להגיע לשם.
התהליך מתחיל בתאור המצב המצוי (איפה אני היום) ובתאור המצב הרצוי (לאן אני רוצה להגיע). הדבר נעשה ללא קשר לסוכרת. הדבר כולל תיכנון יעדים שונים להגיע למצב הרצוי של המתאמן. כל יעד מורכב ממשימות יום-יומיות הניתנות למדידה.
כדי להגיע למצב הרצוי יש למנוע ככל הניתן את סיבוכי הסוכרת ולכן צריך למלא את הוראות הצוות הרפואי. לשם כך מוסיפים יעד בריאותי אינסופי המורכב בעיקרו מאכילה נבונה, פעילות גופנית, ניטור יומי של הסוכר, נטילת תרופות וכדומה הכל על פי הוראת הרופא המטפל

תפקידיו של המאמנת

אדם סוכרתי או טרום-סוכרתי עלול למצוא את עצמו מבולבל ומבוהל ממצבו ולהתקשות לשלב את הוראות הצוות הרפוי בחייו. הוא אינו יודע כיצד להחזיר לעצמו את השקט והשלווה בחייו. לשם כך עליו להפנים את מצבו החדש, להפסיק להתייאש ולא להלחם בסוכרת. לחץ נפשי רק יגרום להפרשת הורמונים נוגדי אינסולין שיחמירו את מצבו.

למאמן האישי לסוכרת מספר תפקידים:
1. להדריך את המתאמן אודות הסוכרת, מצבו הבריאותי ושיטת הטיפול שלו
2. לעזור למתאמן לראות את האופק הוורוד אליו ברצונו לחתור מאחר ויותר קל לשמור על הכללים מתוך תקוה ולא מתוך פחד
3. לאפיין בעזרת המתאמן את המוקשים והמיכשולים שעלולים להכשילו ולהסיטו מדרכו הטיפולית
4. לתמוך ולחזק בעת הצורך
5. ליווי טלפוני בהתאם לצורכי המתאמן כדי לפתור בעיות יום-יומיות, חיזוק ברגעי משבר ועידוד.

מכאן נובע, שיש חשיבות גדולה לכך שהמאמן הוא בעל ניסיון אישי במחלה וההתמודדות עמה ובעל ידע מקצועי אודות סוכרת לסוגיה השונים.
מאמן שמבין את המחלה ואת אילוצי המתאמן, יכול להעצים את חוזקותיו ולעזור לו להגיע לאיזון פיסי ומנטלימירבי ובכך לשפר את איכות חייו.


בעזרת אימון אישי (קאוצ'ינג) לסוכרת  ניתן להתמודד עם כל השלבים ושמירה על איזון טוב מתוך אופטמיות לעתיד טוב ולא מתוך פחד.
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה