05 נובמבר 2015

לשמור על איזון סוכרת ולהוריד A1C

מספר עצות כלליות לשמירה על איזון. נכון לכולם.
לכל סוג סוכרת ולכל טיפול.
כמובן שזה יעזור גם להימנע מסוכרת.
הכל למדתי מניסיוני האישי של התמודדות עם סוכרת שנים רבות מגיל 14.
גם משימוש במזרקים וגם משימוש במשאבה.
1.אינדקס גליקמי נמוך: אכילת פחמימות בעלות אינדקס גליקמי נמוך כגון בטטה, עדשים, אורז בסמטי ועוד  עוזרת למנוע את הקפיצות הלא רצויות אחרי הארוחה. אלו מותאמות יותר טוב לפעילות האינסולין המהיר.
2. ספירת פחמימות: השתדלו לצרוך פחמימות שיודעים את כמות הפחמימות שלהן. מה שאני מכנה "פחמימות מדידות". בד"כ פחמיות שאינן מדידות מכילות כמות גדולה יותר של פחמימות משאנו משערים. כך קל יותר להתאים את כמות האינסולין וגם לא לעייף את הלבלב בגלל תנגודת אינסולין.
לסיכום (1) ו-(2):
האיכות חשובה אך גם הכמות
3. המנעו מבישול ממושך שמעלה אינדקס גליקמי. ככל שמבשלים או מעבדים יותר, לגוף קל יותר לעכל את הפחמימות והן נספגות מהר יותר (איכות פחות טובה, אינדקס גליקמי יותר גבוה).
4. המנעו ממיצים: מיצים נחשבים בריאים וטובים. בעיקר מיצים כמו מיץ גזר, מיץ רימונים או מיץ תפוזים. אולי הם מכילים ויטמינים ומינרלים טובים אך הם גם פוגעים בבריאותיחנו. מיץ מכיל הרבה פחמימות מאד זמינות מאחר ואינו מכיל סביבם ולכן הן נספגות מהר.חשבו על ההבדל בין גזר טרי (עם או בלי קליפה) לעומת מיץ גזר. חצי כוס מיץ (מכל סוג) מילה 15 גרם פחמימות = מנה פחמימה. אם בכל זאת אתם רוצים מיץ יש לעשות זאת במקום פחמימה אחרת ולא בנוסף. כמו כן, יש לשפר את איכות הפחמימה שבמיץ. מה אני עושה? פעם שתיתי מיץ מרימון ליום כדי להעלות את רמת הברזל. כדי לשפר את האינדקס הגליקמי שלו, אכלתי כפית טחינה לפני השתיה. בדקתי אחרי שעה, שעתיים, שלוש, היה מצוין. כמובן שאפר גם אגוז או שמן זית. 
5. פחמימות שמנות : פחמימות שמנות הן בעלות אינדקס גליקמי נמוך מאד כגון שוקולד, פיצה, גלידת שמנת, בורקס ועוד. פחמימות אלו בעייתיות במיוחד עבור המשתמשים באינסולין או בכדורים ממריצי לבלב כגון נובונורם, גלובן, אמריל. מה הבעיה? באופן טבעי, הלבלב מייצר אינסולין בהתאם לרמת הגלוקוז בדם. כלומר, אם הפחמימה נספגת לאט, הלבלב ייצר אינסולין בקצב איטי. אם הפחמימה נספגת מהר, הלבלב ייצר אינסולין בקצב מהיר. הבעיה נוצרת כאשר כבר יש אינסולין פעיל בדם. או בגלל שלקחנו אינסולין (בדרך זו או אחרת) או כי המרצנו את הלבלב לייצר עוד אינסולין. אבל, אם הפחמימה מתפרקת מאד לאט, אין התאמה בין זמני פעילות האינסולין לזמני פרוק הפחמימה. לכן, כאשר האינסולין בשיא פעילותו חווים נפילת סוכר (היפו) וכשהפחמימה מתפרקת אין אינסולין פעיל דבר המסתיים בסוכר גבוה (היפר).
לסיכום: צריכה של פחמימות מאד שמנות - בעלות אינדקס גליקמי מאד מאד נמוך יכולות להתחיל בהיפו ולהסתיים בהיפר. אם אין לנו את הבעיה של אינסולין בדם, איננו מעריכים נכונה את התגובה שלנו אם בודקים רק אחרי שעתיים. יתכן שהרמה עולה אחרי שלוש, ארבע שעות ואף יותר.
למשתמשי משאבה יש שימוש של בולוס מושהה שעוזר במקרה זה. אבל, גם אם משתשמים בבולוס מושהה (פיצול הבולוס לכמה שעות) לא תמיד יודעים את החלוקה המדוייקת ולפעמים ההיפו ו/או ההיפר נשארים
6. אורז בסמטי (גם לבן) הינו האורז המועדף. האינדקס הגליקמי שלו טוב משל אורז מלא רגיל (עגול או מאורך). עדיף ורצוי להשתמש באורז בסמטי מלא. אם חייבים לבן (ילדים, נכדים, אורחים) השתמשו באורז בסמטי.אורז זה יותר טוב מאורז מלא רגיל. אני מוסיפה לאורז חופן עדשים שמורידים עוד יותר את האינדקס הגליקמי ומשפר אותו. גיוון בריא וטעים.
7.  הנבטת עדשים: הנבטת עדשים משפרת את כמות הפחמימה ומפחיתה במעט את כמות הפחמימות בעדשים. אני משרה את העדשים כחמש שעות במיים. אח"כ מסננת ושוטפת ומשאירה בחוץ בתוך מסננת. מידי פעם מרטיבה עד שרואים נבטים. דיי מהר. אחרי ההנבטה אני מבשלת אותן (מרק, תבשיל צילי ועוד9 או ללא בישול בסלט נבטוטים.
8. קמח קטניות עדיף להשתמש בקמח קטניות במקום קמח רגיל (עדיף גם על קמח מלא). כמובן שזה לא ניתן בעוגות אבל בדברים שדורשים קמח(כגון פשטידות), עדיף להשתמש בקמח חומוס או קמח עדשים. גם קמח שיבולת שועל עדיף על קמח רגיל. אגב, בקמח עדשים אדומות יש פחות פחמימות מבקמח חומוס או קמח רגיל. אני טבעונית. את ה"חביתה" אני מכינה מקמח עדשים או קמח חומס. במקרה זה, ה"חביתה" היא גם פחמימה. זיכרו זאת, גם כשאוכלים ארוחת בוקר טבעוית בבית קפה.
9. פעילות גופנית – פעילות גופנית יומית (מתונה) עוזרת מאד. המנעו מכזאת שגורמת להיפר או היפו בסיומה. אל תמהרו לתקן בסוף הפעילות. אם מאד גבוה בסיום הפעילות, אולי רק תיקון חלקי. המתינו כשעתיים ותראו מה קורה.
10. היפוגליקמיה: התיחסות עדינה ולא אגרסיבית עם היפוגליקמיה (נפילת סוכר). כמובן שהיפו של 60 לא דורש אותה התיחסות כמו היפו של 40. תלוי אם אנו לפני הארוחה, אחרי הארוחה או אחרי פעילות גופנית. אני לא משתמשת בחוק של 15:15:15. ברוב המקרים טבלית גלוקוז אחת מספיקה לי (4 גרפ פחמימות), אלא אם כן יש לי הרבה סימנים וזה לא עולה מ-40. כל מקרה לגופו.
בהתחלה ציינתי שחשוב לצרוך פחמימות מדידות. כך נדע כמה אינסולין לקחת ולא נכביד על הלבלב. אולם לא תמיד רוצים לאכול פרוסה לחם או חצי כוס אורז (ובצדק).
רוצים יותר גיוון של התפריט.
רוצים מתכונים מגוונים בחינם שהותאמו לבעיות סוכר וגם מחושבת בהם כמות הפחמימות?
באתר שלי תמצאו מגוון של מתכונים בחינם.
המתכונים יעזרו מאד. מגוון מתכונים עם חישוב כמות הפחמימות.
להתראות
איריס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה