01 מאי 2009

טיפה גדולה וטיפה קטנה - דקירה לבדיקה

בשוק ניתן למצוא מספר סוגי דוקרנים ומספר סוגי מחטים המתאימים לשימוש עבור בדיקות הניטור. גם מספר הגלוקומטרים הינו רב וגודל טיפת הדם הדרושה להם משתנה. כמובן שניתן להחליף בין הדוקרנים ובין מכשירי הבדיקה. הגלוקומטרים החדישים זקוים לטיפה קטנה ומבצעים את הבדיקה בשניות ספורות. הגלוקומטרים החשנים זקוקים לטיפה גדולה והבדיקה נמשכת מספר רב של שניום (עד דקה).
השבוע נשאלתי בפורום איך אפשר לעדן את הדקירה כך שלא יזרום הרבה דם. ובכן, ישנן שיטות התלויות בדוקרן עצמו וישנן שיטות התלוניות במחט המוכנסת לדוקרן ומשמשת לדקירה. עומק הדקירה הוא זה המשפיע על גודל טיפת הדם. להלן מספר כללים:
בשוק ניתן למצוא מחטים אפורות ומחטים צבעוניות (צהוב, סגול, כתום, תכלת וכדומה). המחטים האפורות בעלות מחט גסה יותר והן התאימו לגלוקומטרים הישנים שניזקקו לטיפה גדולה בכדי לבצע את הבדיקה. היום הגלוקומטרים משוכללים יותר ואינם זקוקים לטיפת דם גדולה לשם כך. לכן, ניתן ורצוי להשתמש במחטים הציבעוניות שהן עדינות יותר. שיטה נוספת היא שליטה ע"י הדוקרן עצמו. הדבר אפשרי רק ע"י הדוקרנים החדישים להם גלגל עם מספרים. ככל שהמספר קטן יותר הדקירה פחות עמוקה. לכן, ניתן להקטין את המספר בגלגל המספרים במידה ויש כזה. ובמידה ואין, עושים מה שעשינו לפני שנים, כאשר הדוקרנים היו פשוטים יותר. ניתן לשלוט בעומק הדקירה ע"י משחק עם מיקום המחט המחוברת לדוקרן. ככל שהמחט מוכנסת עמוק יותר בדוקרן עומק הדקירה יהיה יותר קטן. ומה ההסבר לכך, ככל שהמחט מוחדרת עמוק יותר בדוקרן, היא מורחקת יותר מהאצבע ולכן היא תוחדר פחות עמוק. בדוקרנים החדישים, גלגל השיניים עושה זאת עבורינו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה