22 ספטמבר 2011

איך מתארגנים לארוחה משפחתית שיש בה סוכרתית וטבעוני


תיכנון ארוחה משפחתית ובעיקר כשמתארחים אצל אחרים, הפך מבצע מסובך למשפחתינו.
פעם הייתי צריכה להביא דברים כדי שאהיה בטוחה שיהיה לי מה לאכול ועכשיו אני צריכה להביא דברים כדי שאהיה בטוחה שיהיה לי יהיה מה לאכול (סוכרתית) וגם לבני (טבעוני).

אתן לך דוגמה למה אני מתכוונת:
ביום שבת (היום) התארחנו. לא יכולתי להבטיח כי הפחמימות או הסלטים יתאימו לטבעוני. שכן, פחמימה שבושלה עם בשר או ביצה לא מתאימה וגם לא סלטים עם מיונז. לכן, הבאתי פשטידת ירקות לכולם וגם את גירסתה המיוחדת לטבעוני. בנוסף, הבאתי לביבות מאד מאד טעימות שלמדתי להכין בלי בייצים לי וגם לכל השאר. בדיאבד אני יכולה לספר, שאם לא הייתי מביאה לבני דברים, הוא היה אוכל טחינה וסלט חסה. לכן חשוב התכנון.

ערב ראש השנה הפעם הינו מבצע קל יחסית מאחר והוא נערך בביתנו.
בחלוקת התפקידים, הכרזתי כי אני אכין: סלט, עוף, תפו"א ובטטטת אפויים וכן אורז(בסמטי לבן). התחלה טובה לשנינו. יתכן שגם הסלט הנוסף והירק המבושל, שיביאו השאר, יתאימו לו. גם הקינוח לא יהיה בעיה מאחר ואין בעיה עם סלט פירות וכן עוגה טבעונית כבר יש בבית. אני אסתדר עם כל הסלטים, הירקות, העוף, הבשר וכדומה. אני מכירה את הסועדים.

הארוע הגדול של משפחתינו הוא בחג הראשון (יום חמישי):
המשפחה המורחבת שלי מתאספת באחד הבתים ומביאים את שאריות ערב החג וכן עוד מאכלים, שהוכנו במיוחד לארוע זה. רק שיהיה ברור: מדובר בשאריות של שלוש ארוחות ערב ראש השנה. אח ואחות של אימי עם המשפחות של כולם.
מאחר ובמשפחתינו יש עוד סוכרתיים ועוד כאלו שאוכלים אוכל בריא, אני יודעת מניסיוני האישי, כי בארועים כאלו אני אסתדר: הרבה סלטים, ירקות מבושלים ובשרים. כמובן, ההתארגנות המסובכת היא עם הטבעוני שלי. לכן, תכננתי להביא דברים שיהיו טובים בחלקם עבורי, עבור כולם ובעיקר עבורו:
חומוס ופיתות
, סלט עגבניות שרי, סלט סלק, לביבות, כדורי פלפל, סיגרים ממולאים בתפו"א (כמובן שהכל בתנור ולא מטוגן) ועוגה טבעונית. השלמות ימצאו.
כך יהי בסיס טוב לסוכרתית וגם לטיבעוני.

מהתארגנותי בשלוש הארוחות, שסיפרתי פה, אפשר ללמוד מספר דברים:
1. בארוחות חגיגיות יותר קשר להתחשב בטבעוני מאשר בסוכרתי
2. תמיד צריך להתארגן למקרה, שבעל צרכים מיוחדים לא ימצא מה לאכול ולהביא לכולם אוכל שמתאים לו (שלא ירגיש שונה)
3. בארוחות שמתארחים בהן, יותר קשה לדאוג לכך
4. תכנון נכון מאפשר שכולם יהיו מרוצים ושמחים. חשוב ביותר

לקבלת עידכוני הבלוג במייל.


חג שמח ושנה טובה
איריס

14 ספטמבר 2011

סוכרת, עבר, הווה ועתיד


היום נפגשתי עם בחורה שיש לה סוכרת סוג 2. היא אומנם התחילה לדאוג ברצינות לסוכרת ואפילו האיזון שלה השתפר מאד בשנה האחרונה. אלא מה, היא עדין חוששת מעתידה וגורלה שכן אמה נפטרה לא מזמן מסיבוכי סוכרת.
הסברתי לה שזה קרה לאמה ולא לה. אמה חיה בזמנים אחרים, טכנולוגיה אחרת ותובנות אחרות. כמובן שגם הידע שיש היום על פחמימות ואינדקס גליקמי הינו ידע חדש שנרכש בעשר השנים האחרונות.
פעם לא היו סוגי אינסולין טובים כמו היום ולא טכנולוגיות טובות לנטילת אינסולין כגון אלו שהיא משתמשת. יתרה מזה. פעם חשבו, שלהשתמש באינסולין זה הגרוע מכל. לא מזמן סיפרה לי מישהי, שבתפקידה היא אחות בית-חולים, כי בעלה התחיל להתאזן רק לאחר שהתחיל לקחת אינסולין.
לרוע המזל, היא היתה זו שאמרה לו כל הזמן "רק לא אינסולין".
חשבו על זה, האם לא גדלנו עם הידיעה שאם מגיעים לאינסולין, זוהי סוף הדרך ועוד במובן הרע של המשפט ולא במובן הסלנגי של המשפט. עד כדי כך זה עמוק וברור שאפילו אחות בבית חולים חשבה כך.

לא, אני לא חושבת, שרק שימוש באינסולין יפתור את הבעיות. ההפך, אני חושבת שללא הבנה וכלים מתאימים, האינסולין לא יפתור את הבעיה. האינסולין הינו כלי עזר בלבד אבל לא תמיד צריך אותו. פעמים רבות אפשר להסתדר בלעדיו.

מה שצריך לזכור שמה שקרה או קורה לאחרים כתוצאה מהסוכרת לא קורה לך.
מצב הסוכרת שלך בידיים שלך אפילו אם לא ב-100%. ברור שאם עובר זמן רב של "אפשר גם מחר, יש תמיד עוד יום", זה עלול לקרות גם לך.
חשוב לזכור: אף אחד לא קם בוקר אחד מהשנה עם נמק ברגל. מדובר בתקופה ארוכה של חוסר איזון והזנחה.

מילים כאלו לא מקדמות אותך ולא משפרות את מצבך. רק הפקת לקחים מהעבר ומעשים בהווה ובעתיד הם שישפרו את המצב.

לא כדאי לחכות למחר. אפשר להתחיל כבר עכשיו.
ימי אלול של חשבון נפש הינם מצוינים לכך. רק לא לנסות לבקש סליחה ולצפות שהכל ימחל ויעבור. רק תיקון המעשים וההתנהגות ישפרו את המצב.

בהצלחה
איריס


11 ספטמבר 2011

סוכרת ואוכל בריא

מצאתי הגדרה מעולה לאוכל בריא באתר של "שרותי בריאות כללית".
זהו מאמר שנכתב ע"י יעל דרור:

"מי קבע מהו מזון בריא ומהו מזון לא בריא?
הרי לכל מאכל יש גם יתרונות וגם חסרונות, ובעוד שהוא יכול לעשות טוב לאחד הוא גם יכול להיות ממש רע לאחר.
 אז אילו מזונות נחשבים הכי בריאים, איך נדע מה הכי מתאים לנו לאכול,
למה לפעמים זה דווקא בסדר לאכול אורז לבן ולא אורז מלא
 והאם יש אמת בזה שבכלל לא נורא להתפנק לפעמים עם מתוקים?"

התחלתי להבין את הנקודה החשובה הזו כאשר התחלתי להתמודדת עם הטבעונות.
אין לי ספק שאוכל טבעוני מאד בריא. אולם הטבעונות מתבססת על הרבה פחמימות ושומנים. מי שיושב לשולחן ורוצה לשבוע, צריך לאכול הרבה שומנים או פחמימות. אם יש בעית השמנה, יש בעיה לאכול הרבה שומנים. לנו הסוכרתיים יש בעיה עם פחמימות גם אם הן מלאות ובריאות.אומנם רופאים סינים ונטורופטים מחשיבים אותם כחלבונים כי יש בהם הרבה חלבון, אך מזונות אלו מכילים פחמימות המפעילים את הלבלב גם אם בקצב יותר איטי. הרבה פעמים הלבלב לא יכול להתגבר על זה ולכן אי אפשר להתעלם מזה.

לכן, אנו לא יכולים להתיחס לאוכל בריא במובן הרחב של המילה אלא להתיחס לאוכל שבריא לסוכרתיים. כזה שאינו מתבסס על הרבה פחמימות.

ולמה חשוב לנו, סוכרתיים, לאכול אוכל בריא?
כי יש לנו בעיה בחילוף החומרים ולכן אנו צריכים לשמור על הגוף מפני בעיות אחרות.

יכולה לבייע לך בהתמודדות.
לשמור על הבריאות ועדין ליהנות מהחיים מתוך אופטימיות

עצות רבות לחיים עם בעיות סוכר באופטימיות והנאה
מתוך ניסיון אישי של מעל 40 שנה בכנס "חיים טובים עם סוכרת"




להתראות
איריס, מומחית לחיים עם סוכרת.

בהנאה ואופטימיות

05 ספטמבר 2011

מפגש אינטרנטי: התמודדות עם סוכרת בחודש החגים

בפסח שעבר החליטה משפחת פלג לערוך מפגש משפחתי לכל חמשת האחים, הילדים והנכדים של כולם. אוהל מיוחד הוקם וגם כלים מיוחדים הוזמנו כדי לא להתעסק עם כמות גדולה כזו של כלים.
כמובן, שהכנת האוכל חולקה בין כולם וכל אחד קיבל רשימה מה להביא. אני ביקשתי מהמארגנים להביא פשטידה וסלט. בנוסף החלטתי להוסיף גם ירק מבושל.
הארוע היה גדול וחגיגי, המפגשים מחממי לב והאוכל חימם את ליבם של אלו שאוכלים ללא הגבלה ומגבלה.
מלבד הסלט שלי היו שם עוד סלטים העתירים במיונז, קוביות אננס מתוק, צימוקים, תפוחים וכדומה. היתה שם עוד פשטידה עם בסיס שהוכן מקמח מצה, הרבה תוספות פחמימתיות וכמובן עוף ובשר. הבשר בושל עם שזיפים מיובשים.
אה כן, כמובן שהיה מרק עם קניידלך, גפילטפיש וחריימה והרבה עוגות.

מה אכלתי בסוף:
חריימה, עוף ואת המאכלים שאני הבאתי: פשטידה , סלט וירק מבושל.

מה היה קורה אם לא הייתי מתכננת התארגנות למצב כזה?
סביר שהייתי נשארת רעבה ולא מרוצה.

מאחר וחודש תשרי הולך ומתקרב ובו ארוחת ערב ראש השנה ועוד 13 ארוחות משפחתיות, החלטתי להקדיש את המפגש האינטרנטי השני בסידרה התמודדות עם סוכרת לנושא ארוחות משפחתיות או לארח ולהתארח.
המפגש יערך ביום שני ה-12.9 בשעה 21:00.

המפגש חינמי אך דורש הרשמה לקבלת דף גישה מיוחד.

להשתמע ביום שני ה-12.9 בשעה 21:00 אצלך במחשב.

איריס