25 אפריל 2009

שיחות אישיות עם הסוכרת

השבוע נערך ביום רביעי עוד מפגש של פורום בוגרים של האגודה לסוכרת נעורים (סוכרת סוג 1). הפעם ניהלה את המפגש מומחית לפסיכודרמה. אני מאד נהנתי מהמפגש ומההפעלות ואף הבנתי על עצמי דברים חדשים.
בהפעלה האחרונה היה צריך לנהל שיחה עם הסוכרת. המנחה הציבה כיסא רייק במרכז החדר וכל אחד היה צריך לומר לסוכרת, שישבה בכיסא, משפט ואז להתישב בכיסא כשהוא הסוכרת ולענות לעצמו. מספר משתתפים אמרו לסוכרת משפטים כועסים כגון "נמאסת כבר". כשהגיע תורי אמרתי "אני לא כועסת עליך" ואני (כלומר הסוכרת) ענתה לי (כלומר אני לאיריס) "בגלל זה אנחנו חיות כל-כך טוב בשלום ומסתדרות אחת עם השניה". אחת המשתתפות ניהלה ויכוח עם הסוכרת שבכסא "למה דוקא אני". תוך כדי זה, גם אני ניהלתי את אותה השיחה עם הסוכרת בזו השפה: אני (כלומר, איריס) "למה אני" והסוכרת ענתה לי (כלומר אני לאיריס) "חיפשתי שגרירה שתיצג אותי בעולם ותראה שאפשר לחיות עם סוכרת והכל בסדר". "אבל למה דוקא אני" הקשתה המנחה בשמי (כלומר איריס). ואני (כלומר הסוכרת) ענתה לי (כלומר אני לאיריס) "משום שראיתי שאת ילדה חזקה, מסודרת ואחראית והתאמת לתפקיד".
באותו רגע הבנתי כי מותר גם להתרגז ולכעוס אך המעבר להשלמה עם המצב והויתור על הכעס מעביר את המצב וההיתמודדות לשלב אחר.

22 אפריל 2009

לשחרר את הילד לחיים - גם לו מגיעה עצמאות

ביום ראשון התקיים עוד מיפגש של שיח-הורים. במיפגש דנו על השפעת הסוכרת על תפקוד המשפחה כמשפחה (אחים, סבים, זוגיות). כהרגלינו, הזמנו אורחים שעשויים לעניין ולעודד את ההורים. הפעם התארח זוג להם בן סוכרתי. הסוכרת אובחנה אצלו בגיל 14 והיום הוא בן 38, נשוי ואב לשלוש בנות.
המסר הברור, שהאם העבירה להורים היה "שהבית ימשיך להתנהל כרגיל. לתת לילד את ההרגשה שהחיים ממשיכים". הדבר כולל חובות כמו כל האחים האחרים. לתת לו להתמודד ולשחרר אותו לעצמאות למרות שקשה לשחרר.
האב נתן מטאפורה שמאד אהבתי: רכיבה על אופניים. כשהילד מתחיל לרכב על אופניים עם שני גלגלים, בהתחלה מחזיקים את האופניים מאחור ורצים אחריו. אח"כ עוזבים את האופניים ורצים אחריו. לאט לאט הילד מתחיל לרכב לבד. לפעמים הוא נופל ואולי אפילו בוכה. לפעמים עוזרים לו לקום, לפעמים הוא בא בוכה לקבל ניחומים אך לאט לאט הוא לומד להתמודד עם כל מיני מצבים: עליות, ירידות, מיכשולים, נפילות וכדומה. כך זה עם ילד עם סוכרת. אי אפשר להחזיק אותו כל הזמן ולא לרוץ אחריו כל הזמן. יש לשחררו ולתת לו את העצמאות שלו להתמודדות עם הסוכרת.
האם האורחת סיפרה כי חודשיים אחרי שהילד אובחן, היה טיול שנתי של יומיים. היא יצאה לטיול כאם מלווה, אך לא היתה צמודה לילד: לא בבדיקות, לא בהזרקות ולא באכילה. אח"כ הילד הסתדר בעצמו בטיולים.
אני יודעת שמאד קשה לשחרר את הילד לעצמאות. הרבה יותר קל להיות כל הזמן בשליטה מלאה על מה שקורה. כמו שקשה להפסיק לרוץ אחרי האופניים (למרות הקושי הפיזי לרוץ אחרי האופניים) כך צריך לשחרר גה פה. נכון, יהיו היפואים, היפרים, בדיקות, הזרקות וכדומה אך עם הכל זה, הילד צריך להתמודד בעצמו וכך הוא ירגיש פחות שונה מחברים שלו ויהיה מוכן יותר טוב לחיים.

איריס

18 אפריל 2009

אינסולין ארוך טווח

ישנה לאחרונה תופעה מעצבנת במספר פורומים בהם מנסים לקדם את לנטוס (אינסולין ארוך טווח). הדבר מאד מרגיז ומעורר תרעומת ובצדק בקרב המשתתפים. מאד מעניין שכל מי שמנסה להרגיע מהזרקות ופוביות מהזרקות (ביטוי חדש בו הם משתמשים), מספר שהלנטוס חוסך לו הזרקות. זה לא נכון ומטעה. זה מאד שקוף, שמדובר באותו משתתף המשנה שם כל הזמן. הלנטוס לא חוסך הזרקות מאחר והוא מלווה עם אינסולין קצרצר מועד שאותו יש להזריק לפחות 3 פעמים ביום. הדבר המרגיז ביותר הוא, שמנסים לספר שרופאים התחילו להעביר אנשים ממשאבות לאינסולין ארוך טווח. מאחר ואני עובדת הרבה הן עם האגודה הישראלית לסוכרת והן עם האגודה לסוכרת נעורים, אני באה במגע עם הרבה מטופלים ועדין לא פגשתי אחד כזה. אה כן, היה אחד בפורום "שסיפר" שהרופא המליץ לו לעזוב את המשאבה ולעבור לאינסולין ארוך טווח, בתשובתי טענתי כי רופאים אינם ממליצים לעבור ממשאבה להזרקות אלא אנשים עוברים ממשאבה להזרקות מאחר ויש להם בעיות אישיות עם המשאבה. שאלתי אותו מה היו הבעיות שלו, והוא נעלם!!! (לאחר מספר חילופי הודעות בנינו).

הדבר כל-כל מרגיז ושקוף שהחלטתי, כמו גם בפורום, לנצל את הפוסט היום כדי להרחיב על אינסולין ארוך טווח, שימושיו, יתרונותיו וחסרונותיו.
ראשית, קיימים שני סוגים של אינסולין ארוך טווח: לבמיר ולנטוס.
בגדול, שניהם זהים ויש להם את אותם היתרונות ואותן הבעיות.
הן הלבמיר והן הלנטוס הם אינסולינים אנאלוגים אשר פותחו בהנדסה גנטית ועוזרים לשפר את אורח החיים וכן להאריך את חיי הלבלב אצל סוכרתיים מסוג 2 שהלבלב שלהם עדין מתפקד. יש לציין כי היתרון השני הוא השערה בלבד אך עדין לא הוכח. ההשערה לא הוכחה מאחר והן הלנטוס והן הלבמיר בשימוש שנים מעטות ולכן הם אסורים על נשים בהריון וילדים קטנים (עדין לא הוכח כבטוח עבור עוברים וילדים קטנים).
במקרים רבים, הן של סוכרת סוג 1 והן של סוכרת סוג 2, שימוש של אינסולין ארוך טווח מלווה בשימוש באינסולין קצרצר טווח בזמן אכילת פחמימות. לכן, אין הדבר חוסך הזרקות אך הוא משפר את איכות החיים של אלו שהזריקו אינסולין אחר מאחר ולא חייבים להתאים את האוכל לאינסולין אלא את האינסולין לאוכל. הרחבתי בעבר בנושא בפוסט על תולדות הינסולין.
שימוש באינסולין ארוך טווח בלבד, אפשרי הן אצל ילדים בתקופת ירח דבש והן אצל סוכרתיים סוג 2 שהלבלב עדין פעיל בצורה מספקת. בתקופת ירח דבש, הלבלב עדין מתפקד ומגבה את ההזרקה בזמן אכילת פחמימות.

- אצל כ-20% מהמשתמשים הן בלנטוס והן בלבמיר, יש צורך בשתי זריקות ביום.
- לאינסולין ארוך טווח יש זמן פעילות שיא לאחר כשש שעות מזמן ההזרקה. הרופא המטפל מתכנן את זמן ההזרק בהתאם לערכים גבוהים במיוחד או נמוכים במיוחד במשך היממה.
- החיסרון הגדול של אינסולין ארוך טווח שהוא שאותה הכמות צריכה להספיק למשך היממה. בדרך כלל, גופינו צורך כמויות שונות של אינסולין במשך היממה. לכן, הדבר מחייב אכילת יתר בשעות מסויימות או הזרקה נוספת של אינסולין קצרצר טווח בשעות מסויימות.

הערה חשובה נוספת נוספת:
שימוש במשאבה עדיף על שימוש בהזרקות של אינסולין ארוך טווח.
חלק מהסיבות :
1. חוסך הזרקות מאחר ואת הפרפרית המחברת את המשאבה לגוף משנים פעם בשלושה ימים
2. ניתן להפסיק את פעילות המשאבה במשך היום אך לא ניתן להפסיק פילות של אינסולין ארוך טווח שהוזרק. מתי יש צורך: פעילות גופנית, הקאות וכדומה
3. ניתן לשנות את מינון האינסולין בשעות שונות של היום
4. גמישות טובה יותר של אכילת פחמימות
5. עם טסים לחול אין בעיה במעבר לחוג זמן אחר ושעון וחישוב מועדי ההזרקה והכמויות . פשוט משנים את השעון של המשאבה.
6. אין בעיה של הזרקה בשעה קבועה (לפני השינה או בבוקר)
7. האיזון הטוב ביותר. מוכח!!!!!!!!!!!!!!!!!

17 אפריל 2009

כמה יחידות אינסולין לקחת

שאלות החוזרות בכל הפורומים פעמים רבות:
"אני משתמש באינסולין קצרצר מועד. אם רמת הגלוקוז לפני האוכל 200 ואני רוצה לאכול כוס אורז, כמה אינסולין לקחת?"
כדי לדעת כמה אינסולין קצרצר מועד להזריק, יש לבקש מהרופא המטפל:
1. מספר יחידות לפחמימה
2. מספר יחידות לתיקון
בנוסף צריך ללמוד לספור פחמימות
לדוגמה:
1. 3 יחידות נובורפיד לפחמימה
2. 1 יחידה לתיקון של 50 מ"ג/ דצ"ל
אם רמת הסוכר לפני הארוחה היר 200 מ"ג/ דצ"ל, ורוצים לאכול כוס אורז (2 פחמימות):
במיקרה כזה יש להזריק: 3* 2 + 2 = 8 יחידות : 2 יחידות לתיקון רמת הסוכר מ-200 ל-100 + אכילת שתי פחמימות

תמיד מצער אותי לגלות שיש אנשים המשתמשים באינסולין קצרצר מועד אך אינם יודעים את שני סוגי היחידות ואינם יודעים לספור פחמימות.

חשוב לזכור:
1. מספר יחידות לפחמימה - מזריקים רק כאשר אוכלים פחמימות
2. יחידות לתיקון: לוקחים תמיד כשרוצים לתקן את רמת הסוכר (ללא קשר לאוכל)

שבת שלום
איריס

10 אפריל 2009

רכבת שדים - עליות ונפילות ברמות הסוכר

לא פעם אני מקבלת תלונות, כי דוקא לאחר אכילה מוגדברת של פחמימות מגיעה נפילת סוכר ולא לאחר שעות ללא אכילת פחמימות. פעם כתבה לי מישהי בפורום ב YNET , כי מידי פעם היא מרגישה חולשה, היא מזיעה, רועדת והדופק שלה עולה ודבר אינו עוזר עד שהיא אוכלת דבר מתוק. הסברתי לה כי היא תארה נפילת סוכר באופן מדויק. תשובותיה לשאלותי תאמו את חשדותי: הדבר קורה לה לאכל אכילה של כמות גדולה של פחמימות פשוטות או פחמימות מורכבות בעלות אינדקס גליקמי גבוה כגון: גלידה, קפה הפוך, עוגה וכדומה.
עליה ברמת האינסולין בדם, כתוצאה מאכילה מוגברת של פחמימות, מסתכמת בנפילה ברמת הסוכר. הדבר יכול להיגרם כתוצאה מתנגודת אינסולין או בגלל בעיה גופנית (אינני זוכרת את שמה). כאשר קולטני האינסולין בתאים אינם מגיבים כראוי לאינסולין הנושא גלוקוז לתאים, הלבלב מפריש עוד ועוד אינסולין עד שהקולטנים יגיבו כראוי. כאשר הם מגיבים, רמת האינסולין בדם גבוה וכן הדבר עלול להסתכם בנפילה ברמת הסוכר. בכל מקרה, התופעה מאובחנת ע"י בדיקת העמסת סוכר 100. בבדיקה , נדגמת רמת הגלוקוז בדם 3 פעמים: בצום, לאחר שעה, לאחר שעתיים ולאחר שלוש שעות. אצל אנשים עם סוכרת התוצאות הראשונות או חלקן גבוהות מעל הנורמה, אך בכל מיקרה, אם קיימת רגישות להפרשה מוגברת של אינסולין, התוצאה השלישית מאד נמוכה ומעידה על נפילת סוכר לאחר צריכה מוגברת של פחמימות זמינות. לכן, טיפול בבעיה הוא כפי שהסברתי בעבר בפוסט על אינדקס גליקמי : המעטה ככל הניתן באכילה של סוכרים פשוטים ואכילה של פחמימות מלאות במקום פחמימות מורכבות: אורז מלא במקום אורז רגיל, לחם מחיטה מלאה או לחם שיפון במקום לחם רגיל, אכילת קינואה, כוסמת וכדומה.

שבת שלום
איריס

06 אפריל 2009

מתכון למיני לחמניות דלות פחמימות לפסח

כבר סיפרתי לכם בפוסט הקודם על בלוג האוכל המעולה של הדיאטנית הקלינית, יערה שרי והפעם אחזק את דעתי במתכון של למיני לחמניות דלות פחמימה לפסח.
אני הייתי משפרת קצת את המתכון ע"י הכנת קחח מצה ממצות מלאות. ניתן להכין זאת ממצות קלות, מצות סובין, מצות שיפון או סוג אחר המכיל סיבים. הדרך הטובה ביותר להכין קמח מצה כזה הוא לשבור את המצות לתוך המיכל של מעבד המזון ולרסק היטב. לשפוך את המצות השבורות לתוך מסננת ולסנן היטב. אני מתכוונת לעשות זאת בעצמי ואשמח לשמוע תגובות גם מאחרים שניסו זאת.


רוצה מתכונים בחינם לאנשים עם בעיות סוכר?

מה מיוחד בנתכונים:
-
מתכונים עממיים אהובים
- מופחתים בכמות הפחמימות
-שיפרתי את איכות הפחמימה
- חישבתי כמות פחמימות במתכון ובמנה
-אם אפשר הוספתי מתכון מקביל ללא גלוטן או טבעוני.

לגישה למתכונים בחינם יש ללחוץ כאן.

04 אפריל 2009

קניידלך דלי פחמימות

מידי ערב אני מחפשת משהו מענין להוסיף בפינת "המלצת היום" בפורום שאני מנהלת ב-YNET.
בתי סיפרה לי על כתבה שכתבו בעיתון הארץ על בלוגים של אוכל. הבלוג של יערה שרי, דיאטנית קלינית, קיבל תשבוחות רבות ואכן מצאתי בו מספר מתכונים משובחים ומענינים.
היום אשלח מתכון מענין של קניידלך דלי פחמימות. מרק עוף עם קניידלך הוא אחד המסורות הגדולות של החג אך ברצונינו להנות מאד מנהגים שגם בהם פחמימות. לכן, למי שרוצה להנות וגם לקיים את כל המנהגים והמצוות, כדאי לנסות להפחית את כמות הקלוריות בכופתאות. יש עוד זמן לנסות את המתכון לפני שמגישים אותו לכולם. תמיד אפשר להכין גם את הקניידלך המסורתיים וגם דלי פחמימות. כל אחד יבחר מה שהוא רוצה. כמובן, שכמו תמיד, אני ממליצה להכין כמה כאלו ולא רק לנו המתוקים. כל לא נרגיש שונים אלא יצירתיים ומענינים.

בהצלחה ובתאבון
איריס

02 אפריל 2009

סלט פירות

לסידרת ההמלצות שכתבתי לקראת הפסח. ברצוני להוסיף אחד על סלט פירות או ליפתן.
בתור בת למשפחה פולנית ברצוני לספר את גילגולי סלט הפירות - לפחות את השלבים שאני מכירה.

בימים עברו, בכל משפחה פולנית היתה מכינה  קומפוט לכבוד ארוחות חגיגיות.
היו מבשלים בסיר של מרק, פירות מיובשים מסוגים שונים עם הרבה סוכר.
אח"כ התחילו להעריך ולכבד את הפירות הטריים, ולכן התחילו להכין סלט מפירות טריים,
פירות מקופסאות שימרים וסוכר.

לאחר שאובחנה אצלי סוכרת, הפסיקו, אצלינו בבית, להוסיף סוכר ופירות מסוכרים לקערת ההגשה .
בתחילה הגישו לשולחן כלי עם סוכר כדי שמי שרוצה יוכל להוסיף בכלי האישי שלו. 
למרבה הפלא, לא היה צריך.
מי שיכול שם אגוזים (מעל גיל 5 כמובן).

היום סלט הפירות הטבעיים הפך מאכל מקובל ואהוב. 
לפחות איננו צריכים להרגיש שונים וחריגים כשמגישים אותו.

פחמימה = חצי כוס סלט פירות

רוצה עוד מתכונים בחינם טעימים המותאמים לסוכרתיים?

מה זה מותאמים?
- הפחתה בכמות הפחמימות (כמו בסלט פירות)
- שיפור איכות הפחמימה (כמו אגוזים בסלט פירות)
- חישוב כות הפחמימות במתכון ובמנה (כמו בסלט פירות)

מתכונים לסוכרת בחינם!

להתראות 
איריס