27 מרץ 2009

פורום בוגרים ובני זוג

השבוע היה מפגש מהנה של פורום בוגרים והפעם הוזמנו גם בני הזוג. גם מי שלא היה לו בן זוג, הוזמן ללמוד מניסיונם של אחרים וכמובן להתחזק.
התופעה הבולטת ביותר במפגש היתה, שהסוכרתיות אחראיות למצבן הבריאותי בעוד שהסוכרתיים מעבירים את האחריות לבנות זוגם. אי אפשר היה שלא להבחין בכך שכל בנות הזוג סיפרו על היפויים ליליים וחויות אחרות כתוצאה מנפילות הסוכר בעוד שלבני הזוג לא היו כמעט סיפורים על הסוכרת מאחר וזו השתלבה בחיי היומיום שלהם (וגם הלילה). מספר בני זוג העירו שקשה להם להבין שמדובר באותה מחלה. תוך כדי מפגש אמר משתתף אחד עם סוכרת: עכשיו כשאני חושב, ההיפואים הם בגלל שכדי לשמור על רמות סוכר נמוכות, אני מוסיף לפעמים יחידה לכמות האינסולין....". נראה לי, שאם היה מדובר באישה היא כבר מזמן היתה מסיקה את המסקנות ולא היתה הולכת לישון במחשבה שאם תהיה נפילת סוכר, הוא כבר ידאג לי...

אז הנה עוד תוספת להבדלים שבין גברים לנשים

שבת שלום
איריס

תחליפי סוכר

השוק מוצף בתחליפי סוכר, ובכל פעם אני נשאלת באחד הפורומם על מוצר חדש המומלץ ע"י הדיאטניות (צוץ, סירופ אגבה וכדומה). קשה שלא ללכת לאיבוד עם שפע כזה של ממתיקים ומוצרים המבוססים על סוגים כה רבים של ממתיקים.
מאחר ואינני דיאטנית, אני נותנת לכם קישור על סוגים שונים של תחליפי סוכר ואת ניסיוני האישי ממוצרים המבוססים עליהם.

שנים המתקתי את הקפה שלי עם סוכרזית ואח"כ הרמזית. לאחר שיצאו הממתיקים המבוססים על סוכרלוז גיליתי מניסיוני, שיש להם פחות טעם לואי ואף קראתי שהם יותר מומלצים מאחר והם מיוצרי מסוכר ולכן יש בהם פחות חומרים כימים ואינם ניספגים בדם. פעם לא יכולתי לשתות תה בגלל טעם הלואי של הממתיקים ועכשיו אין לי בעיה כזו בגלל הטעם המשופר. הממתיקים המבוססים על סוכרהלוז הם 'סוכרה דיאט' ו'סוכר לייט'. היתרון הגדול שלהם הוא, שניתן להמיסם במים קרים. לכן כשאני מכינה קפה קר, אינני צריכה להמיס את האבקה במים חמים ואח"כ לקררם. מה גם שיש לקנות טיפות של סוכרה-דיאט שניתן להוסיף לסלטים וכדומה.

לי אישית, יש בעיה עם מוצרי חלב המבוססים על מלטיטול. ביטני אינה אוהבת את תופעות הלואי שלו ולכן גם אני לא. אם מתחשק לי מעדן חלב, אני מכינה בעצמי מ: יוגורט, 1 כפית ריבה ללא סוכר ואם יש צורך בשקית סוכרה-דיאט. מעוד טעים וכמובן שניתן לגוון עם ריבה בטעמים שונים.
גם קורנפלקס מתוק ובריא ניתן להכין עם סוכרה דיאט: חצי כוס ברנפלקס + חצי כוס חלב + שקית סוכרה-דיאט. כך מקבלים קורנפלקס מפחמימה מלאה שהוא גם מתוק וגם טעים.

בתאבון

אוי אלוהים

היום היתי בתאטרון הקאמרי בהצגה המקסימה "אוי אלוהים" מאת ענת גוב ובכיכובו של יוסי פולאק. המשחק היה מדהים וההצגה משעשעת ביותר. כל כך נהנתי שהייתי חייבת לספר לכם על ההצגה למרות שזהו פורום שמטרתו לעזור לאנשים עם סוכרת.
עכשיו כשאני חושבת על כך יש קשר לסוכרת. כולנו מכירים את הקשר שבין לחץ נפשי ומצבי רוח על רמות הסוכר. ובכן, ממליצה בחום ללכת להצגה למען הנאה צרופה, צחוק ושיחרור מתחים.

שלכם
איריס

22 מרץ 2009

יין

פעמים רבות אנו שותים משקאות עם אלכוהול ויש מספר כללים שצריך לדעת. לפני שאסביר את הכלל הראשון, אסביר על פעילות הגלוקגון, הכבד והיפו(נפילת סוכר). עודפי הגלוקוז מאוכסנים בגוף בצורת גליקוגן ושומנים. כאשר רמת הסוכר בגוף יורדת מתחת לנורמה, תאי אלפא שבכלבלב מפרישים את הורמון הגלוקוגן. עיקר פעילותו של הגלוקגון היא בכבד להעלאת רמת הסוכר בדם. הגלוקגון עושה זאת ע"י פרוק הגליקוגן והשומנים לגלוקוז. לכן, פעמים רבות איננו מרגישים את ההיפויים מאחר והכבד מעלה את רמת הסוכר. אלכוהול מדכא את פעילות הכבד ולכן אנו רגישים יותר להיפויים לאחר שתית אלכוהול. לכן, חשוב לזכור שלאחר שתית אלכוהול אין לקחת כדור ממריץ לבלב או אינסולין מבלי לאכול פחמימות, גם אם המשקאות מכילים פחמימות כדוגמת יין או בירה.
עדיף לשתות יין יבש על פני יין מתוק. כוס יין יבש או חצי יבש מכילה 95 לעומת בוס יין מתוק המכילה 170 קלוריות לכוס. כמובן שכמות הפחמימות היא בהתאמה מאחר ויין מורכב רק מסוכרים ואלכוהול. יין תירוש הוא חסר אלכוהול אך מכיל פחמימות רבות. בכוס יין תירוש 174 קלוריות.

איריס

20 מרץ 2009

מצות

עפ"י ויקיפדיה, מצה היא לחם עוני.

לשימחתינו, יש היום מספר אפשרויות למצות שמקלות על חיי המתוקים בהרבה אך דוקא המצות המיוחדות אינן לעניים אלא לאנשים אמידים קצת יותר.
אפשר לקנות מצה רגילה, מצה לייט, מצה מסובין, מצה מחיטה מלאה, מצה מיני ועוד סוגים שלא כדאי להזכיר.

מצה אחת רגילה שווה לשתי פרוסות לחם.

מצה לייט, מצה מסובין ומצה מחיטה מלאה שוות לשתי פרוסות לחם. ולכן, יש יותר כמות לאכול וכן יותר נוח לשבור מצה לשניים.
היתרון של מצה מיני, שלוקחים יחידה שלמה ואוכלים אות כולה. זה בעיקר מתאים לאלו שאוהבים את הטעם של המצה הרגילה.
לא תמיד ניתן למצוא.


זיכרו שהמצות המיוחדות נגמרות יותר מהר למרות שהשנה בגלל המצב הכלכלי יתכן שזה ישתנה.

עירכו את קניותיכם בחוכמה לקראת פסח וחישבו על יסורי המצפון שיהיו לאחר פסח.

רוצה מתכונים בחינם לאנשים עם בעיות סוכר?

מה מיוחד בנתכונים:
-
מתכונים עממיים אהובים
- מופחתים בכמות הפחמימות
-שיפרתי את איכות הפחמימה
- חישבתי כמות פחמימות במתכון ובמנה
-אם אפשר הוספתי מתכון מקביל ללא גלוטן או טבעוני.

לגישה למתכונים בחינם יש ללחוץ כאן.

19 מרץ 2009

אסרטיביות

כלל ראשון שאנחנו צריכים לקיים כדי לשמור על בריאותינו הוא להיות אסרטיביים. ולמה הדבר חשוב ביותר? כי כולנו יהודים, כולנו נודניקים וכל המארחות פולניות ממוצאים שונים (עירקיות, מרוקאיות, הונגריות, פולניות וכדומה).
המארחת חונכה כי עליה להציע את הכיבוד שוב ושוב עד שהאורח יתרצה, בעוד שהאורח חונך כי עליו לסרב בפעמים הראשונות כדי לשמור על הנימוס.
אני חושבת שסיפרתי כבר את הסיפור אך אספר אותו שוב: פעם התארחתי בארצות הברית אצל משפחה אמריקאית. המארחת הציעה לי עוגה ואני עפ"י כללי הנימוס הפולניים סרבתי לעוגה. להפתעתי, המארחת עברה לאורח הבא ואני הפסידתי את הקינוח שבו מאד חשקתי.
לפני שנלמד את כולן להיות מארחות שמכבדות את האורחים ורצונותיהם, עלינו ללמוד לענות "לא" תקיף מספיק כאשר שואלים אותנו אם ברצונינו בקינוח או מנה אחרת שלא מתאימה לנו. אין צורך לפרט אם לא רוצים, מה גם שתמיד תהיה מישהי שתגיד: "רק תטעם" או "חתיכה אחת, לא נורא". עלינו להבהיר שאיננו רוצים וזה לא מתאים לנו כדי להבהיר שאיננו מצפים להצעה נוספת בכדי שלא נתפתה לקחת או כדי שלא נרגיש לא נעים וניקח.
זיכרו:
הבריאות מעל להכל ובעיקר. היא יותר חשובה מכללי הנימוס.

איריס

18 מרץ 2009

כמה אפשר לאכול - מה עושים

כאשר עומדים מול מדף המכי מספר אריזור של עוגיות בארצות הברית החיים קלים יותר מאשר בארץ. למה? אחד הדברים החשובים שחברות, המוכרות מוצרי מזון באריזה, בארצות הברית מחויבות הוא לפרט את הנתונים לכל מנת הגשה או מנת אכילה. כלומר, כמה גרם פחמימות, קלוריות וכדומה יש במנת אכילה המכילה 3 עוגיות. במקרה כזה, אם מנת האכילה מכילה כ-15 גרם פחמימות, יודעים שאפשר להחשיב את מנת האכילה כתחליף לפחמימה. אם מנת האכילה מכילה 32 גרם פחמימות, יודעים שאפשר להחשיב את חצי מנת האכילה כתחליף לפחמימה. כמובן, שיש לקוות שלא מדובר בעוגיה ושלושת רבעי העוגיה.

ומה עושים בארץ אם קונים חבילה של עוגיות המכילה את הכמות הפחותה של פחמימות ב-100 גרם? איך יודעים כמה אפשר לאכול? איך יודעים איזו חבילה כדאי לקנות? איך יודעים במה גרם פחמימות יש בפרוסה עוגה?
אתחיל בשאלה השלישית: החבילה הכדאית ביותר לקניה, מכילה כמות גדולה של עוגיות יחסית למשקלה. לדוגמא: בחבילה יש 10 עוגיות, השוקלת 400 גרם ובכל 100 גרם 60 פחמימות, פחות טובה מחבילה שיש בה 20 עוגיות, השוקלת 200 גרם ובכל 100 גרם יש 80 גרם פחמימות. הסיבה לכך, היא שכל עוגיה בחבילה הראשונה מכילה 24 גרם פחמימות בעוד שכל עוגיה בחבילה השניה מכילה 8 גרם פחמימות.

ואיך מחשבים זאת? שהרי טבלת התכולה היא ל-100 גרם ולא ליחידה? איך יודעים כמה יחידות אפשר לאכול? כמה גרם פחמימות יש ביחידה - Y

במקרה כזה, אין ברירה אלא לפתוח את האריזה ולספור כמה יחידות יש בה - A

חשוב לזכור שבפחמימה יש 15 גרם פחמימות

נתונים נוספים הדרושים:
כמה גרם יש בחבילה - B
כמה גרם פחמימות יש ב-100 גרם - C

חישוב:
D = B/100 X C = כמה גרם פחמימות יש בכל החבילה
D לחלק למספר היחידות בחבילה = כמות הפחמימות בכל יחידה = Y
15 לחלק לכמות הפחמימות ביחידה אחת (Y) = מספר היחידות שיש בפחמימה אחת = X

כדי לפשט את התרגיל המסובך, אתן דוגמה מספרית:
חבילה עוגיות שוקלת 300 גרם (B)
עפ"י הטבלה המצורפת, בכל 100 גרם יש 80 גרם פחמימות (C)
בכל החבילה 30 עוגיות (A)
בכל החבילה יש 3*80 גרם פחמימות = 240 (D)
בכל עוגיה יש 240 לחלק ל-30 = 8 גרם פחמימות (Y)
לכן ב-15 גרם פחמימות יש כ-2 עוגיות (X)

כלומר, אפשר לאכול שתי עוגיות במקום פרוסה לחם

ואיך מחשבים כמה גרם פחמימות יש בפרוסה עוגה:
1. שוקלים את הפרוסה - A
בודקים כמה גרם פחמימות יש ב-100 גרם - B
גרם פחמימות בכל הפרוסה :
B לחלק ל-100 * A
2. מחלקים את העוגה לפרוסות שוות . מספר הפרוסות הוא C
בודקים כמה גרם פחמימות יש ב-100 גרם - B
מ
שקל כל החבילה - D
גרם פחמימות בכל פרוסת עוגה :
D לחלק ל-100 * B לחלק ל-C

שוב אחשב זאת בעזרת דוגמה מספרית:
עוגה שוקלת 200 גרם ובכל 100 גרם 60 גרם פחמימות והיא נפרסה ל-10 פרוסות וכל פרוסה שוקלת 20 גרם
לפי שיטה 1:
20 לחלק ל-100 * 60 = 12 גרם פחמימות
לפי שיטה 2:
200 לחלק ל-100 * 60 לחלק ל-10 = 12 גרם פחמימות

עמכם הסליחה על הפוסט המתמטי הנראה מסובך, אך זו השיטה היחידה לדעת כמה יחידות מותר לאכול אם לא רוצים לשקול כל יחידה.

איריס

14 מרץ 2009

שתיה חמה על בסיס חלב

אין כמו לשבת בבית קפה ולהתפנק על כוס קפה הפוך חם וטעים. אני לפחות מכורה על זה וכמובן שיש לי צורך בזה גם כשאני בדרכי לפגישה. אני מכירה גם כאלו שאוהבים משקאות חמים אחרים המבוססים על חלב.

ולמה אני כותבת על זה היום? חשוב לדעת שבכוס חלב יש הרבה פחמימות בעלות אינדקס גליקמי גבוה. רק היום סיפרה לי מישהי, שבד"כ שותה כוב קטנה של קפה הפוך, על שינויי הסוכר שהיו לה היום. התחלנו לנתח מה היא אכלה ושתתה ומהר מאד הגענו לקפה הפוך. "אבל תמיד אני שותה קפה הפוך" היא אמרה, אך התברר שתמיד היא שותה כוס קטנה והפעם היא שתתה כוס גדולה. להערכתי, כוס גדולה מכילה לפחות שתי כוסות חלב.

ובכן, עצתי להתמודדות עם משקאות המבוססים על חלב הוא להזמין את המשקה חצי מים או חצי חלב או לא לשתות יותר מכוס קטנה. פעם חשבתי שרק לי יש דרישות של "לא למלא את כל הכוס בחלב" ובבתי הקפה השונים דוגמת ארומה וארקפה הודיעו לי שיש כפתור מיוחד בשביל זה "על בסיס מים". נסו ותוכחו בעצמכם: גם זה טעים וגם ככה אפשר להנות מכום קפה הפוך או כוס צ'אי.

איריס

12 מרץ 2009

לחם קל

לחם קל הוא סוגיה בעיתית לכל אלו שפרוסה לחם אחת בארוחה אינה מספיקה להם וכריך בגודל חצי פרוסת לחם מעליב אותם (ובצדק).
לכל לחם קל בעיות משלו: אורירי, טעם של ספוג, אלו המוצהרים כלחם קל אך בפרוסה יש יותר קלוריות ויותר פחמימות מאשר בלחם רגיל, יקרים יותר מלחם רגיל מאותו סוג, משביעים הרבה פחות, אי אפשר לעשות איתו את כל סוגי הכריכים, מכיל ממתיקים מלאכותיים, עמיד פחות ויש לשמרו בקרור אם משתמשים בו מספר ימים.
גם לבחור את סוג הלחם הקל לא קל, אך זה בדיוק כמו לבחור לחם רגיל: חלה , לחם אחיד , לחם משיפון, לחם מחיטה נבוטה ועוד הרבה סוגים אחרים.

אני ממליצה לנקוט בשיטת ניסוי וטעיה. חשוב להשתמש בלחמים שיודעים בדיוק מה הם מכילים וכמה קלוריות ופחמימות יש בפרוסה. מאד קל להבטיח שזה לחם קל מאחר ושוק הלחמים הקלים גדול אך לנו המתוקים חשוב לדעת שהם עומדים בקריטריון של לא יותר מ-45 קלוריות בפרוסה. אל תיסתפקו בהבטחה, בידקו את רמת הסוכר שעתיים לאחר אכילת שתי פרוסות וראו שזה מתאים לאכילת חצי כוס אורז.
אני אישית מעדיפה את לחם שיפון קל של רשת חנויות תושיה או לחם באלאנס של אנג'ל. שניהם טובים ומשביעים ועומדים בדרישה שבשתי פרוסות כ-15 גרם פחמימות. לחם שיפון קל מתאים במיוחד לכל סוגי הכריכים כולל גבינה לבנה. לעומתו ללחם באלאנס פרוסות יותר גדולות והוא פחות דחוס אך לא אורירי מידי. הוא מטעים במיוחד להבנת כריכים עם פסטרמה, גבינה צהובה וכדומה.

כמובן שאם לא מצאתם את הלחם המתאים גם פרוסה אחת טעימה ואולי אף עדיפה. העיקר שיש פיתרון

איריס

07 מרץ 2009

עבודה ולימודים


במקומות עבודה או בטיפסי לימודים ניתן לימצוא שתי שאלות כגון:
האם יש לך בעיה רפואית? האם יש לך מגבלה רפואית המפריעה לך לעשות את העבודה?

אני מוצאת הבדל ניכר בין שתי השאלות מבחינת הסוכרת ומבחינתינו אנשים עם סוכרת. השאלה הראשונה היא "האם יש לך סוכרת" והתשובה עליה היא "כן". אסור להסתיר ולהיסתבך אח"כ בתביעות או פיטורים עקב הסתרה. השאלה השניה עוסקת במגבלה לביצוע המשרה המוצעת. אינני מכירה הרבה עבודות, מלבד עבודות פיזיות קשות, המוגבלות עבור אנשים עם סוכרת. בודאי לא עבודה כגון מזכירה, טלרית בבנק, שרות לקוחות, מהנדס, מפעיל מנוף וכדומה.
אני עבדתי אצל מספר מעסיקים,שידעו על הסוכרת (בעיקר בגלל מילוי טיפסי הבריאות וביטוחים אחרים. לאף אחר מהם לא עניתי בחיוב על השאלה השניה בנושא מגבלה רפואית לביצוע המשרה. יתרה מזו, חלקם אף דאגו לי לתנאים מיוחדים כגון "אובדן כושר עבודה" למרות שחברות הביטוח ניסו להתחמק מזה.
מסכימה, בלימודים המצב שונה. סוכרתי הלומד מבקש זמן הארכה בבחינות ועוד הקלות אחרות שמגיעות לו בגלל הסוכרת. בחיים האמיתיים המצב שונה. אנחנו צריכים לדעת להסתדר ולהיות כמו כולם ככל הניתן. לכן, הסוכרת אינה מהווה מגבלה.
האם איש עם אסטמה יענה בחיוב על השאלה של מגבלה רפואית – התשובה צריכה להיות חיובית אם מדובר במשרות כגון: מפעיל במפעל לשמיכות פוך, ניכוש עשבים ביער או מפעיל טרקטורים בדרכי עפר. במצבים רגילים התשובה היא שלילית. יש לו משאף והוא משתמש בו בעת הצורך.
האם איש עם משקפיים עונה על השאלה השניה בחיוב מאחר ויתכן שמשקפיו ישברו והוא לא יוכל להמשיך לעבוד עד שיתקן אותם? אין ספק שההתאוששות מהיפוגליקמיה (נפילת סוכר) הרבה יותר קצרה במקרה זה.

אצל שלושה מעסיקים שונים עברתי הריונות בסיכון גבוה. בד"כ השתדלתי להשלים את השעות שנעדתי בגלל שיצאתי למרפאה בכל שבוע. מי שלרוע מזלה נשארת בבית בגלל שמירת הריון, עובדת הרבה פחות ועולה למעסיק הרבה יותר.

אני מאמינה שאיך שאנחנו משדרים את הדבר למעסיק כך הוא מתיחס לזה.